Sider

tirsdag 6. januar 2015

Månelys og nordlys - Moonlight and Northern Lights

Fullmånen i går kveld inspirerte meg til å gjøre et forsøk på månefotografering.  Slo opp på nettet og leste tips.  Stilte inn kamera - kledde meg varmt.  Monterte opp kameraet på et stativ rett utenfor stuedøra - hadde liten tid til rådighet ettersom mannen var i full gang med å lage middag.  Forsøkte meg først med et 24-70 mm objektiv, men det funket jo ikke.  Månen ble jo bare en liten prikk!!  Inn og hentet et 100 - 400 mm objektiv og da ble det et annet resultat.  Egentlig godt fornøyd ettersom det er mitt første forsøk og gjort under sterkt tidspress (måtte jo rekke inn igjen til middag:-))
Mens jeg holdt på med dette, flammet resten av himmelen (i nord) plutselig opp av et nordlys.  Inn i all hast, hentet 20-70 mm objektivet og fikk koplet om både stativ og kamera, men da var allerede nordlyset "stilnet".
Har prøvd meg litt på fotografering av nordlys og det er ikke bare enkelt å få et bra nordlysbilde!  Helst skal det ikke være noen kunstig lyskilde i nærheten, men ettersom jeg måtte skynde meg om jeg skulle få noe bilde av nordlyset i går, ble bildet fyrt av rett utenfor stuedøra det også..Så byggningen til høyre på bildet kom med og også ute/innelysene der.  Den sterkeste delen av nordlyset avtegner seg på bildet over "Sukkertoppen" - på andre siden av Ofotfjorden.

2 kommentarer:

  1. Wow - du er flink, Liv! To flotte bilder! Tenker middagen smakte etter disse blinkskuddene :)

    SvarSlett
  2. Takk Liv Aagot! Ja, middagen smakte fortreffelig!

    SvarSlett